24 Jam Sehari: How We Manage It?

>> Saturday, August 15, 2009

Salamz Alaik!!

"Demi masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, serta nasihat menasihati supaya menta'ati kebenaran, dan nasihat menasihati supaya menepati kesabaran" (Al-Asr: 1-3)


Setelah sekian lama aku menyepikan diri untuk tulis blog neyh.. aku taw korang semua mesti tertanya-tanya ke mana, mengapa, kenapa, di mana aku menghilang ryte? Lets say that aku pergi untuk mencari ilham dan dalam proses mencari diri sendiri to be a better person, and did i achieve it? Still in process lagy, but now i'm back in business!! hehehe~ There are many stories yang aku nak kongsikan ngan korang semua, about my lyfe, my opinion, tapy nanty-nanty la eyp, chill-chill dulu.. :)

Masa, hari, minggu, bulan & tahun silih berganty.. da macam-macam mende berlaku ryte, dari kes H satu N satu (Bahasa Melayu kayh, ngeh3..) a.k.a HINI bak kate mak sdare aku, hahaha~ sampai la kes yang paling latest skali iaitu kehilangan seorang pendakwah nasyid yang paling tersohor di Malaysia, iaitu Ustaz Asri Rabbani, semoga roh beliau bersama-sama dengan para solihin, Al-Fatihah.. sungguh pantas masa berlalu.. dan semua ini hanya berlaku dalam 24 jam sehari, takde stop-stop punye kayh..

Dari 24 jam tu, kita boleh menjadi seorang yang biasa, mungkin seorang yang kaya raya!! (menang hot.fm masyuk kowt, hahaha~), ataupun menjadi seorang yang hina.. dan sedarlah bahawa semua itu mungkin berlaku dalam masa 24 jam sehari. Sebenarnya ia bergantung pada kita sendiri how to manage it properly.. Mungkin ade si polan cakap, mamat ni berjaya sebab dye banyak masa, tapi si polan neyh tak cukup masa, padahal pada hakikatnye we are in the same period of time, 24 hours a day man! takde kurang takde tambah kayh..

Dalam surah al-asr pun Allah dah berfirman, kita neyh semua adalah orang yang rugi!! tapi jika kita berada di jalan yang benar dan juga menjadi orang yang sabar, insyaAllah masa 24 jam tu tak akan terbuang camtu saje.. :) So guys and girls, dalam lagi seminggu ni pun insyaAllah kita akan didatangi dengan bulan yang memberi banyak masa untuk kita banyakkan amal amal ibadah, Ramadhan Al-Mubarak menjelma kembali!! Jom kita sama-sama gunakan 24 jam dalam bulan tersebut dengan sebaiknya, pastu apa yang penting?? Puasa penuh!! hehehe~


p/s: so can you manage the time properly now?? ;) yay yay raye nak dekat!! hahaha~

4 komentar:

Anonymous August 16, 2009 at 6:41 PM  

solat awal waktu adalah salah satu cara nak dpt keberkatan dlm masa..insyaAllah..
jom ramai2 khatam Quran ramadhan ni!!

Anonymous August 20, 2009 at 10:22 PM  

salam shbt
rsnye mksd surah yg ats skali 2 surah al-asr
bkn al-ikhlas..

KhaliFmUjAhiD August 21, 2009 at 6:43 AM  

anonymous 1: insyaAllah :)

anonymous 2: MasyaAllah, ana tersilap, ok dah diperbetulkan, terima kasih atas teguran :)

suhaib August 24, 2009 at 3:47 PM  

da kawin!! terkejut jgk la..

papapun selamat menyambut ramadhan al-mubarak..

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP