Jom Balik Kampung!!

>> Monday, September 29, 2008

Salamz Alaik!


"O O O Balik Kampung!! Hati Girang!!" Perghh.. sedap gaks ek suare hambo kalo nak nyanyi lagu Sudirman neyh, tu baru korus, kalau nyanyi satu lagu komfirm kalah Mawi, Siti ke sape-sape lagi laa.. ngehehe.. ;D Maklumlah nak masuk mood raye neyh, dye dah jadi lain sket.. nak cakap sikit je keluar lagu raye, "Hari Raya Semua Orang Gembira.." Haa tengok, kan dah cakap, hahaha!

Bukan ape, nak cakap hari ni aku nak balek kampung, jadi selama beberapa hari ni takde la orang nak tengok-tengokkan blog aku neyh. Takpe jangan risau nanti lepas balek dari kampung aku post banyak-banyak lagi eyh. Jadi di kesempatan yang mulia ini aku nak meminta maaf sejuta lemon kali maaf jika ada terbuat salah dan silap, terkasar atau terhalus bahasa kan.. Semoga kejayaan kita kali ini membawa seribu satu makna dalam diri kita dan juga saudara-saudara kita yang lain.

Diriwayatkan Anas bin Malik bahawa Rasulullah bersabda bermaksud: "Janganlah kamu saling marah, dengki dan tidak menegur antara satu sama lain. Tetapi jadilah kamu semua bersaudara." (Hadis riwayat Muslim)



Diriwayatkan daripada Abu Hurairah bahawa Rasulullah bersabda bermaksud: "Seseorang yang pemaaf, Allah menambahkan kemuliaan baginya." (Hadis riwayat Muslim).


Jangan kita lupa bahawa kita yang stay kat Malaysia neyh kenalah banyak kali melafazkan kata-kata syukur kepada Allah yang Maha Esa kerana dapat melaungkan takbir raya di masjid, dapat makan kuih raya pagi-pagi, ziarah sanak saudara yang jauh mahupun dekat. Cuba kita bayangkan jika kita berada dalam negara peperangan seperti Afghanistan ataupun negara Islam yang sering ditindas seperti Palestin, bukan je tak sempat nak beli baju raye, tapi nak memikirkan untuk beli baju raya pun belum tentu lagi, setiap hari sentiasa memikirkan bila waktu ajal mereka dek kerana tentera-tentera US yang berperangai seperti binatang. hurmm.. sungguh bertuah rupanya kita di Malaysia ini.. Mari kita sama-sama doakan agar hari raya mereka dapat disambut dengan aman, insyaAllah..

Mungkin kita tidak sedar, tapi rasenye ada sesetengah orang di antara mereka sedar, aku pun baru sedar malam semalam orang bagi tazkirah.. bahawa bermulanya selepas orang kat tv ataupun radio cakap "Denga ini saya mengumumkan esok hari raya" puff!! malam tu mula-mula okla takbir raya, pastu.... terus ada rancangan nyanyi-nyanyi oleh artis-artis tanah air yang terkenal, filem-filem mesti tonton.. box office Malaysia la katakan.. dan dari malam raya hinggalah raya ke-7, dah tersusun program-program untuk aidilfitri, maksudnya di sini, hiburan telah menjadi priority sepanjang hari raya di Malaysia ni, dan ini adalah hakikat! Bukankah sepatutnya bulan Syawal merupakan bulan kemenangan umat Islam setelah sebulan kita berperang melawan hawa nafsu ini dan sebetulnya kita perlulah menyambut bulan kemenangan ini dengan melebihkan zikir serta tahmid kepada Allah.

Nabi Muhammad bersabda bermaksud: “Hiasilah hari raya (Aildilfitri dan Aldiladha) kamu dengan takbir, tahlil, tahmid dan taqdis (mengingati dan mengagungkan Allah)." (Hadis riwayat al-Thabrani).

Kita juga perlulah ingat yang bukan kita sahaja yang akan bergembira, tetapi Syaitan juga amatlah happy sebab mereka sudah keluar daripada 'jail' yang membelenggu mereka selama 30 hari, maka berhati-hatilah wahai umat akhir zaman, kerana sesungguhnya makhluk yang bernama Iblis dan Syaitan ini tidak pernah berputus asa untuk menyesatkan kita dan membawa kita ke kancah kemaksiatan supaya dapat menemani mereka di akhirat kelak.

Awas, jangan kamu mengikut langkah-langkah syaitan, sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu. Sesungguhnya syaitan itu menyuruh kamu berbuat buruk dan keji (zina), dan supaya kamu mengatakan terhadap Allah sesuatu yang kamu sendiri tiada mengetahui.” (Surah al-Baqarah: 168-169).



Oleh itu, dalam musim raya neyh, janganlah kita sesekali melakukan perkara-perkara yang melampaui batas kerana sepatutnya kita sudah menjadi seorang yang baru kerana dapat mengawal hawa nafsu dengan sebaiknya. Maka sampai di sini amanat aku sebelum nak balik kampung neyh, doakan keselamatan kami sekeluarga kayh, dan juga ingatlah orang yang tersayang.. ;)

Sebelum aku nak blah, ada sedikit video iklan untuk anda semua, kira bagi aku tahun ni iklan raya ni yang paling best, terima kasih kasih kepada TM! kalah iklan raya petronas taun ni tau.. (sorry petronas,huu~) enjoy.. ;)

Read more...

Outlandish - Aicha

>> Sunday, September 28, 2008

That's what I call a nice song! enjoy.. ;D





All of ya'll radios out there
This song goes out to you
Yeah, Aicha, for my sister, yo

So sweet, so beautiful
Everyday like a queen on her throne
Don't nobody knows how she feels
Aicha, Lady one day it'll be real

She moves, she moves like a breeze
I swear I can't get her out my dreams
To have her shining right here by my side
I'd sacrifice all the tears in my eyes

Aicha Aicha - passing me by (there she goes again)
Aicha Aicha - my my my (is it really real man)
Aicha Aicha - smile for me now (i don't know i don't know)
Aicha Aicha - in my life

She holds her child to her heart
Makes her feel like she is blessed from above
Falls asleep underneath her sweet tears
Her lullaby fades away with his fears(make it real)

She needs somebody to lean on
Someone body, mind & soul
To take her hand, to take her world
And show her the time of her life, so true
Throw the pain away for good
No more contemplating boo
No more contemplating boo-o o

Lord knows the way she feels
Everyday in his name she begins
To have her shining here by my side
I'd sacrifice all the tears in my eyes
Aicha Aicha - ├ęcoutez-moi (lets do this)


p/s: macam pernah dengar lagu neyh, tapy di mana ya? ehehe..

Read more...

A Beautiful Story

>> Saturday, September 27, 2008

Here is a beautiful story:

An old American Muslim lived on a farm in the mountains of eastern Kentucky with his young grandson. Each morning Grandpa was up early sitting at the kitchen table reading his Quraan. His grandson wanted to be just like him and tried to imitate him in every way he could. One day the grandson asked,

"Grandpa! I try to read the Qur'an just like you but I don't understand it, and what I do understand I forget as soon as I close the book. What good does reading the Qur'an do?"

The Grandfather quietly turned from putting coal in the stove and replied,

"Take this coal basket down to the river and bring me back a basket of water."

The boy did as he was told, but all the water leaked out before he got back to the house. The grandfather laughed and said,

"You'll have to move a little faster next time," and sent him back to the river with the basket to try again.


This time the boy ran faster, but again the basket was empty before he returned home. Out of breath, he told his grandfather that it was impossible to carry water in a basket, and he went to get a bucket instead.

The old man said,

"I don't want a bucket of water, I want a basket of water. You're just not trying hard enough,"
and he went out the door to watch the boy try again.

At this point, the boy knew it was impossible, but he wanted to show his grandfather that even if he ran as fast as he could, the water would leak out before he got back to the house.

The boy again dipped the basket into river and ran hard, but when he reached his grandfather the basket was again empty. Out of breathe, he said, "See Grandpa, it's useless!"


"So you think it is useless?"
The old man said, "Look at the basket." The boy looked at the basket and for the first time realized that the basket was different. It had been transformed from a dirty old coal basket and was now clean, inside and out.

"Son, that's what happens when you read the Qur'an. You might not understand or remember everything, but when you read it, you will be changed, inside and out. That is the work of Allah in our lives."



p/s: Jadikan diri sebagai insan acuan Al-Quran, insyaAllah.. ;)

Read more...

Madah Seorang Hamba

Bagaimana mungkin ku lafazkan setia,
Tatkala sungai yang cetek belum mampu kuredahi...


Mana mungkin untukku menggapai segala cita,

Sedang hutan belantara masih kugeruni...


Mampukah aku menjadi seorang hamba,

Apabila jiwa bergelora dahagakan duniawi...


Adakah aku benar-benar dianugerah keredhaan-Nya,

Sedang nikmat sebesar benua belum mampu kusyukuri...



Benarkah aku seorang pendusta,
Pendusta segala kepercayaan Ilahi,

Meninggalkan segala perintah yang hakiki,

Menjadikan larangan abadi sebatian diri...


Aku benar sang pencinta,
Takkan kupalingkan hatiku daripada-Mu Ya Rabbi...

Benar aku insan yang lemah tak bermaya,

Namun ku pasti kekuatan-Mu sentiasa di sisi...


Aku tidak mudah berputus asa,

Kerana aku berpegang kepada janji,

Janji yang terpateri saat kulahir ke muka bumi,

Untuk menegakkan panji ke-Esaan-Mu walau dikeji...



Aku mohon pada-Mu Yang Maha Berkuasa,
Kurniakan bagiku rasa hina dalam diri,

Aku tidak mahu mendongak tinggi,

Hingga kulupakan bahang api...


Aku tidak fasih berpujangga,

Hanya keikhlasan yang kutawarkan dari lubuk hati,

Belas kasih-Mu tidak akan kulupai,

Akan kuabdikan diriku sebagai pejuang yang sejati...


Perjuangan menuntut pengorbanan...
Kekuatan lahir dari kelemahan...
Kehinaan bersulamkan kemuliaan...


(Saat Ku Terkapai-kapai Mencari Hidayah Allah)

Read more...

Rahsia Kejayaan Pemain Olimpik!

>> Friday, September 26, 2008










p/s: jom kita suruh atlit Malaysia buat latihan macam ni, komfirm bleyh menang olimpik London 2012,hehehe.. ;D

Read more...

Raya Oh Raya.. Menangkah kita??

>> Thursday, September 25, 2008

Salamz Alaik!!

Tinggal beberapa hari lagi untuk kita menamatkan dan meninggalkan bulan yang paling disayangi oleh umat Muhammad s.a.w iaitu bulan Ramadhan dan....

Tibalah hari yang paling dinanti-nantikan oleh kanak-kanak seluruh dunia, bulan apa lagi kalo bukan bulan Syawal ataupun dalam istilah yang lagi mudah Hari Raya!! yaaay!! dapat duet raye!! aku pulak yang terlebih excited ek.. ngehehe~

Sepertimana yang korang sume tau yang bulan Syawal merupakan kemenangan kepada seluruh umat Islam kerana telah berjaya melakukan ibadah puasa selamat 30 hari, memang betul kita dah puasa penuh, tetapi adakah kita menang sepenuhnya?? Menang daripada melawan hawa nafsu yang sebenar?? hurmm.. kita fikir-fikirkanlah..





Sabda Rasulullah s.a.w :

"(Allah s.w.t berfirman) : Sesungguhnya dia (hamba) meninggalkan makan dan minum serta syahwatnya kerana-KU. Puasa (yang dia kerjakan adalah) kerana-KU. Puasa adalah untuk-KU. Sedangkan, AKU memberi balasan setiap kebaikan itu dengan sepuluh kali ganda sehingga 700 kali ganda kecuali ibadah puasa. Ini kerana, ia (puasa) adalah untuk-KU dan (sudah tentu) AKU sendiri yang akan memberi balasannya"

(Diriwayatkan oleh Imam Malik dalam al-Muwaththa')


Sesungguhnya untuk mendapat kemanisan Ramadhan itu amatlah sukar bagi mereka yang tidak berusaha, aku pun secara jujurnya masih lagi mencari-cari kemanisan Ramadhan itu dan kepada yang berjaya mendapatkannya pada tahun ini alhamdulillah dan tahniah! Semoga kemanisan itu berterusan sehingga ke bulan-bulan yang lain. InsyaAllah dalam baki Ramadhan yang tinggal ini mari kita sama-sama cuba untuk meningkatkan amalan yang sedia kurang ini dan menyambut kemenangan di bulan Syawal dengan penuh rasa kesyukuran, InsyaAllah...

Di kesempatan ini juga aku ingin memohon maaf sejuta kali maaf zahir dan batin jikalau ada membuat salah dan silap kepada anda semua yang membaca ini, 0-0 kayh.. semoga kita bertemu kembali di Ramadhan yang akan datang dengan kesihatan yang kita ada sekarang ini.

SELAMAT HARI RAYA!!!





p/s: sedeyh Ramadhan nak meninggalkan kita... ;(

Read more...

Nama Syaitan Dalam Al-Fatihah

>> Wednesday, September 24, 2008


Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati. Nama syaitan;


1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud 'matahari' Dalam ayat ke5,jika salah bacaannya akan bermaksud "kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan"!!!!

7) SIROTHOLLAZI............. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN ...............hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA......dua harakat,MIN .... 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat ..... Insya-Allah. semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

Read more...
Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP