Kita Semua Adalah Guru!

>> Saturday, May 16, 2009

Salamz Alaik!!

"Yang terbaik di antara kalian adalah orang yang mempelajari ilmu dan mengajarkannya”


Macam yang korang tau, kerajaan Malaysia dah tetapkan tanggal 16 Mei sebagai Hari Guru Se-Malaysia!! Ke sedunia eyp?? Aku pown tak pasty,ngee~ Tapy yang pasty tiap-tiap taun mesty kite terlupe bile tarikhnye, yang ingat ape? burfday pakwe/makwe je en, hekhek ;p Jadi disebabkan aku ingat sekarang, aku nak ucapkan Selamat Hari Guru kepada semua cekgu-cekgi yang penah mengajar aku dari

  • Taski Al-Hidayah
  • Sekolah Kebangsaan Hira'
  • Sekolah Kebangsaan Seafield
  • Sekolah Agama Darul Ehsan
  • Sekolah Menengah Seafield
  • SMKA Maahad Hamidiah (best moment ever)
  • Sekolah Memandu Metro
  • British Council
  • and lastly tempat aku belajar sekarang, UNITEN Muadzam Shah!!
Pergh banyak tu sekolah, sape-sape leyh challenge kew? lalala~

To my teachers, just wanna say thank you so much coz making me the way i am right now, tanpa cekgu-cekgu yang baik + garang + cute + ensem + funny, siapalah saye sekarang neyh en.. You are all the best teacher that i ever had! ;)

So ape yang bestnye jady cekgu?? Adakah untuk mengumpul hadiah banyak-banyak daripada murid-murid? Kre wat collection tiap-tiap taun en, hekhek.. Semestinye tidak la kan, jadi apakah keseronokannya? Di sini aku ade meng'interview' beberapa orang guru dari serata Malaysia sempena dengan sambutan hari guru yang diadakan pada hari neyh, mari kita lihat pendapat & pandangan setiap cekgu yang aku interview, ngee~

Cekgu Ramasamy, 34 (Sekolah Memandu Lakshmi)
Sebelum saya membuat apa-apa ucapan, saya mau ucap terima kasih sama semua worang kerana ingat sama cekgu-cekgu dekat sekolah memandu, bukan semua worang ingat sama kami semua, sudah habes belajar terus pigi saja tada ucap apa-apa.. At least bagi la hadiah sikit dey, laddu sikit pun jady laaa.. Ape punya anak murid tada kenang budi punya..

Bagy saya, cekgu di sekolah memandu merupakan aset terpenting dalam negara. Iyala, kalo tada lesen, suma tada boleh memandu! JPJ juga yang amek untung nanty. Sape rugi?? Kamu juga.. Kita tengok sekarang, kalo itu cekgu tada ajar memandu butul-butul, suda pasty Micheal Schumacher tada boleh bawak itu F1..

Cekgu Ying Yang, 25 (SJKC around KL)
Telima kasih kelana interview sama saya maa.. Bagi saya, saya lasa sungguh bertuah sebab jady seolang cekgu! Manyak untung woo.. Itu kalo olang cina cakap fengshui manyak baek, bila anak mulid saya cuty, saya pun cuty, dapat pegi oliday sana-sini dengan kawan-kawan.. By da way im single lagy okayh..

Tapi saya admit, ala juga susah jady seolang cekgu, lebih-lebih lagy bila ibu bapa meleka menghalapkan yang terbaik dari anak-anak meleka. Bila anak talak berjaya kami cekgu juga kene malah, bila anak dapat markah tinggi-tinggi cekgu semua dilupakan. Sedangkan kami cekgu sulah bersusah-payah mendidik meleka supaya jady olang yang berguna. Tapi mutul la olang cakap, jady gulu ini memerlukan pengorbanan yang amat tinggi, tidak dapat dibayar dengan uang, tapy dengan segulung ijazah, by da way interview ini ada masuk tv ka? Saya sulah make up cantek-cantek woo.. ngee~

Ustaz Jumaat bin Bujang, 54 (Sekolah Agama Pondok)

Alhamdulillah syukur kepada Ilahi kerana Allah telah mengurniakan umur yang panjang kepada ustaz sehingga ustaz dapat merasai kenikmatan hari guru sehingga ke hari ini. Bagi ustaz, sepanjang 30 tahun mengajar banyak pengalaman pahit manis yang ustaz hadapi ketika menjadi seorang yang bergelar pendidik. Kita bukan sahaja hanya perlu mendidik mereka dari segi duniawi, tetapi juga perlu menyelitkan unsur-unsur ukhrawi kepada mereka agar menjadi seorang insan yang seimbang dan juga berakhlak mulia.

Walaupun negara kita menetapkan 56 tahun sebagai umur untuk bersara, tetapi sebagai seorang pendidik, kita tidak perlu menghadkan umur persaraan kita. Kerana selagi kita mempunyai kudrat dari Ilahi, selagi itulah kita perlu mencurahkan ilmu sebanyak mungkin kepada generasi yang mendatang. Mungkin kita tidak sedar, tetapi pada hakikatnya kita semua adalah guru! Guru di dalam hidup kita sendiri, yang mendidik diri kita untuk menjadi tabah, tidak mudah putus asa dan juga sentiasa menginginkan yang terbaik dalam hidup.

Jadi pada ustaz hari guru ini bukan sahaja untuk meraikan guru-guru di seluruh dunia, tetapi meraikan diri kita sendiri juga kerana berjaya mendidik diri untuk menjadi insan yang berjaya dunia akhirat, insyaAllah..


So itulah sedikit sebanyak pendapat oleh pakar-pakar guru satu Malaysia (padahal tak interview ape-ape pown, hekhek..), apa-apa pun yang paling penting janganlah sesekali kita berhenti untuk mendidik ataupun dididik sehinggalah ke akhir usia kita. InsyaAllah jika kita ikhlas dalam memberi ilmu yang bermanfaat kepada seseorang, dan mereka mengamalkannya, kita akan selamat dunia akhirat kerana amalan itu mejadi bekalan kepada kita kat dalam kubur nanty ;)

Sabda Rasulullah s.a.w “Aku hanya diutus sebagai seorang pendidik”


p/s: Bukan senang untuk menjadi pendidik, tetapi bukan juga susah untuk menyampaikan ilmu kepada seseorang, fikirkanlah ;)

3 komentar:

zulaikha May 16, 2009 at 1:58 PM  

hamidianz mmg the best moment ever~

cekgu2 sgt best

rindu hamidiah la...ngee

Anonymous May 17, 2009 at 1:09 PM  

salam.wah teacher2 british council.rindu teacher emma.
hidayah ahmad

KhaliFmUjAhiD May 17, 2009 at 7:20 PM  

zulaikha: hamidiah cemerlang gemilang terbilang! ;)

dayah ahmad: tau takpe, ak pn da lpe name2 cekgu kat sne, tp yg aku ingt rukiye la, bestfriend mse kat sne kowt, hee~ ;)

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP