Erti Politik: Pendapat Kanak-Kanak

>> Saturday, March 7, 2009


Seorang murid sekolah rendah mendapat kerja rumah dari gurunya untuk menerangkan erti "politik". Kerana belum memahaminya, ia kemudian bertanya kepada ayahnya apa erti "politik" itu.

Ayahnya mahukan anaknya dapat berfikir secara kreatif memberikan penjelasan,

Ayah: Baiklah nak, ayah akan cuba menjelaskan dengan contoh, ayahmu adalah orang yang bekerja untuk menanggung keluarga, jadi kita sebut ayah adalah Investor. Ibumu adalah pengatur kewangan, jadi kita menyebutnya Pemerintah. Kami di sini memperhatikan keperluan mu, jadi kita anggap kamu sebagai Rakyat. Orang gaji, kita memasukkan dia ke dalam Kelas Pekerja. Dan adikmu yang masih bayi, kita anggapnya sebagai Masa Depan.
Oleh itu, Ayah=Investor, Ibu=Pemerintah, Kamu=Rakyat, Orang Gaji=Kelas Pekerja, Bayi=Masa Depan. Sekarang, fikirkan hal itu dan kita lihat apakah penjelasan ayah ini boleh kamu fahami.

Si anak, kemudian pergi ke tempat tidur sambil memikirkan apa yang dikatakan ayahnya. Pada tengah malam, anak itu terbangun kerana mendengar adiknya menangis. Ia melihat bahawa adiknya kencing di tilam. Si anak lalu menuju ke bilik tidur orang tuanya dan mendapati ibunya tidur nyenyak. Karena tidak ingin membangunkannya, ia pergi ke bilik orang gaji. Pintu terkunci, ia mengintai melalui lubang kunci dan melihat ayahnya berada di tempat tidur bersama orang gajinya. Akhirnya ia kecewa dan kembali ke tempat tidur, sambil berkata dalam hati bahawa ia sudah mengerti erti "politik".

Pagi harinya, sebelum berangkat ke sekolah, ia mengerjakan tugas yang diberikan oleh gurunya dan menulis pada buku tugasnya sebagai berikut :


"Politik adalah hal dimana para Investor meniduri Kelas Pekerja, Pemerintah tertidur lelap, Rakyat diabaikan dan Masa Depan berada dalam keadaan yang menyedihkan".


mase dulu-dulu...

p/s: politik masa kini, politik kotor!

4 komentar:

tiqaxu March 7, 2009 at 3:38 PM  

betol3..pilitik skang politik kotor..

aku nak tgok berita kat tv pon dah malas, apakan lagi nak belek paper..
hampeh..

=>komen seorg rakyat yg belom bleh mengundi lagi..kui5..^_^

MariaFaizal March 7, 2009 at 9:20 PM  

Revolt!
Malaysia Go Republic!

kash March 8, 2009 at 7:52 AM  

haha...btol tu moez...haha paklah tgok blog ko kompem tdiam...Tidur paklah!! Tidur paklah

Are::Teem March 10, 2009 at 9:35 AM  

ha~menarik gile...sume tu pon btol lak tu..hahaha

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP