Islam Mendahului Zaman

>> Wednesday, March 11, 2009


Baru-baru ini, mungkin dah lame kowt.. ngee~ aku pown dah lupe bile jadinye.. tapi yang pastinya kita pernah dikejutkan dengan rakaman di bilik mandi melalui CCTV oleh seorang guru berbangsa Cina terhadap 19 penuntut perempuan Islam Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM). Secara peribadinya saya dapat merasakan 19 orang pelajar perempuan ini adalah golongan yang sentiasa menjaga maruah & auratnya. Tetapi malang sekali, maruah dan aurat mereka boleh tergadai dek kecanggihan teknologi pada hari ini....

Apa ajaran Islam ajar 1400 tahun yang lalu????

Kalau nak mandi walaupun di tempat yang sunyi seboleh-bolehnya tutuplah aurat ataupun beradab. Kalau bagi lelaki pakailah seluar pendek pun dah ok yang dapat menutup bahagian pusat hingga ke lutut dan lebih-lebih lagi adik kecik kita tu.. :)

Kalau bagi perempuan pulak... berkembanlah. (kalau nak tutup aurat semua, agak susahkan) gunakanlah kain sarung yang boleh menutupi dari paras buah dada sehingga ke bawah.

Bukankah hukumnya makruh jika kita sering melihat aurat kita sendiri terutamanya pada part-part yang sensitif.

Jadi kalau ada orang yang pasang CCTV atau tangkap gambar kita dalam bilik air yang dindingnya ada lubang kecil, tanpa kita sedari dengan menggunakan camera digital... insyaAllah, masih terselamatlah maruah kita.

Hebat tak ajaran Islam yang seperti dah tahu akan kewujudan kamera digital, CCTV, satelit dan sebagainya lebih 1400 tahun lalu...

Untuk suami isteri yang nak bersenggama pun begitu... kena beradaplah jugak. walaupun nak bersenggama di rumah & bilik kita sendiri. kalau di hotel tu, lagi-lagilah kena lebih waspadanya. Seboleh-bolehnya bersenggamalah di dalam kelambu atau pun di bawah selimut. Kalau ada yang ambil gambar kita semasa bersenggama denga isteri kita... apa yang di orang dapat lihat.... kan cuma dapat lihat kelambu ataupun selimut aje yang bergerak.... selamat tak maruah kita? :)

Begitulah indah dan hebatnya Islam...
Bukannya untuk menyusahkan..
tetapi untuk menyelamatkan...


p/s: Al-Quran, kitab sepanjang zaman..

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP