F.A.M.I.L.Y

>> Monday, March 2, 2009

Baca pelan-pelan dan penuh penghayatan...


Aku terlanggar seorang asing semasa berjalan,
"Oh maafkan saya, saya tak perasan"

Katanya "Maafkan saya juga,
Saya tak nampak saudara"

Kami amat bersopan dan saling menghormati,
Kami saling melambai sambil berlalu pergi,

Tetapi di rumah lain pula ceritanya,
Bagaimana kita melayan orang tersayang, tua dan muda,

Lewat petang, tika memasak makan malam,
Anak lelaki kecilku berdiri di dapur secara diam-diam,

Bila berpaling aku hampir melanggarnya jatuh,
Jerkahku, "Jangan buat kacau di sini, pergi main jauh-jauh"

Dia berlalu pergi, hatinya hancur luluh dan beku,
Aku tak sedar, bertapa kasarnya kata-kataku,

Sedangku berbaring di katil mendengar musik,
Terdengar suara halus datang membisik,

"Bila bersama orang tak dikenali,
Begitu bersopan dan merendah diri,
Tetapi ahli keluarga tersayang, sering dimarah dan dicaci",

"Cubalah kau pergi lihat di lantai dapur,
Kan kau temui bunga-bungaan berterabur",

"Itu adalah bunga-bunga dibawanya untuk kamu,
Dia memetiknya sendiri, kuning, biru dan unggu",

"Dia berdiri senyap agar jadi kejutan buat kamu,
Kamu tak pernah sedar airmatanya yang datang bertamu",

Pada tika ini, aku merasa amat kecil sekali,
Airmataku mencurah ibarat air di kali,

Senyap-senyap ku kebiliknya, dan melutut di katil,
"Bangunlah, anakku, bangunlah si kecil"

"Apakah bunga-bunga ini dipetik untuk mak?
Dia tersenyum, "Adik terjumpanya belakang rumah di semak"

"Adik memetiknya kerana ia cantik seperti ibu,
ibu tentu suka terutama yang unggu,

"Maafkan ibu, atas sikap ibu hari ini,
Ibu tak harus menjerkah kamu, sebegini,

Katanya,"Oh, ibu, itu tak mengapa,
Saya tetap sayang ibu melebihi segala,

Bisikku, "Anakku, ibu pun sayang kamu,
dan ibu suka bunga itu, terutama yang unggu,


FAMILY
Adakah kamu sedar, sekiranya kita mati hari ini,
syarikat tempat kita berkerja akan senang-senang mendapat pengganti,
dalam hanya beberapa hari?

Tetapi keluarga yang kita tinggalkan,
akan merasa kehilangan kita sepanjang hayat.

Dan sedarlah, sekiranya kita menghabiskan masa kita kepada kerja,
Melebihi keluarga kita, adalah merupakan suatu pelaburan yang tidak bijak.
Bukankah begitu?

Jadi apakah maksud yang tersirat?

Tahukah anda makna "FAMILY"?
FAMILY = (F)ATHER (A)ND (M)OTHER (I) (L)OVE (Y)OU


" HARGAILAH KELUARGA ANDA "


p/s: Rindu pada mereka...

8 komentar:

oli March 2, 2009 at 10:34 AM  

OMG! sangat terharu...
thanks for sharing

MariaFaizal March 2, 2009 at 11:58 AM  

I have no regrets at all quiting my job about a year ago. Reading this made me even more grateful for I have spent these wonderful times with my children now :)

tiqaxu March 2, 2009 at 12:27 PM  

aku tertarik dgn masud FAMILY tuh
sgt terharu dan bermakna ^_^

teringat plak dgn kata2 sorg penceramah;
dgn member2 kita bleh je senyum, bmanis muka
tapi kat mak ayah susah sgt nak senyum @ maniskan muka..

KhaliFmUjAhiD March 2, 2009 at 6:10 PM  

oli: my pleasure ;)

mariafaizal: thats good for you ;) semoga kekal sehingga ke hari tua, insyaAllah..

tiqaxu: yep btowl3..

nana 90 March 3, 2009 at 1:18 AM  

salam...
abdul muizz, bukan anda sorg yg rindu akn family awk ye...sy juga begitu..tpapakn daya..xdpt pulg smpi final...huhuhu

katakgoreng March 7, 2009 at 8:40 PM  

huu,i lyke tjis artikel..best2..!hehe,keep it up.=)

KhaliFmUjAhiD March 8, 2009 at 6:56 AM  

nana90: eceyh, gudlux final kayh ;)

katakgoreng: teruskan menyokong khalifmujahid ;)

Opie March 11, 2009 at 4:58 PM  

Wa..tharu..huhu..thanks ma pren

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP