COMRADE: Saat-Saat Indah Di Pos Sg. Pelantok

>> Thursday, April 30, 2009

Salamz Alaik!!


Kepada semua pembaca setia blog aku, dan jugak kepada sesape yang baru singgah pun bleyh, ngee~ Pasti ramai tertanye-tanye ke mane la aku menghilang seminggu yang lepas en, bukan maksud aku nak tinggalkan korang kayh, tapy aku ada kerja yang perlu dilakukan, kerja apa?? haa.. itu yang korang semua tak tau kan, hekhek..

Excely aku bersama-sama 2 orang lagy pelajar UNITEN iaitu Qusyairy & Abang Tajul menjadi sukarelawan untuk join program persatuan COMRADE UIA. Program apakah itu?? Macam korang tengok gambar kat atas, kitorang telah menetap selama seminggu di Perkampungan Orang Asli Pos Sungai Pelantok, Sungai Siput, Perak. Panjang betowl namenye, ngee~ Maka bermulalah perjalanan hidup bersama orang-orang kampung di sana, kat situ takde line tenet, kalo ade leyh gak aku update blog, hehe..

Disebabkan aku suke main dengan budak-budak, so secara kebetulan aku ditugaskan menjadi 'biro module' mase seminggu kat sane. Ape yang aku buat?? Kene jady cekgu seyh! Layak ke aku nak jady cekgu, ngee~ Aku memegang kelas pelajar darjah 1 selama 3 hari je pown, tapi setelah mengajar punya mengajar, ku rasa seperti 3 tahun.. Rupa-rupanya menjadi seorang pendidik bukanlah sesuatu yang mudah+senang seperti yang diidamkan, dengan nak layan kerenah setiap murid lagy, pastu perlu kawal emosi, dah la aku cepat jep ngantok cepat mase kat sane, anak murid aku tengok pelik jep, pastu dyeorang plak still hyper aktif lagy, hehe..

Baru aku sedar, eyh korang pun kene sedar sekaly, bahawa pengorbanan setiap cikgu yang mendidik kita itu tidak ternilai harganya, mungkin dari zahirnya kita lihat macam takde ape-ape, tapy dari batin & rohani, kita dapat lihat segala penat lelah mereka untuk menjadikan kita sebagai orang yang berjaya dunia dan akhirat. Thank You Teachers!! dan kepada mereka yang berangan-angan nak jadi cekgu tu, bawak la ubat tahan tidur banyak-banyak eyp, hekhekhek.. ;D

Selain itu gaks, aku bersama-sama due orang adeq beradeq angkat aku, Taufiq & Aisyah telah dikurniakan 3 buah keluarga angkat sepanjang seminggu kat sana. Memang aku kasi 5 bintang la layanan dyeorang kat kteorang yang baru saje menjady family baru, setiap kali datang jep mesty ade hidangan yang terlalu sedap sampei perut pun kembung tau, paling tak bleyh lupe sup ayam masak lemak yang dyeorang buat, terbaik punye!! ngee~ Tapi kalau boleh nak lbeyh dari seminggu jep dengan family angkat kteorang masing-masing. Sebab kteorang juga ditugaskan untuk mengajar fardhu ain kat dyeorang, tapy apakan daya, kteorang lakukan apa yang termampu ajep...

Katakanlah (Wahai Muhammad) “Ini dia jalan aku. Aku menyeru kepada Allah berdasarkan bukti-bukti yang nyata. Aku dan mereka-mereka yang mengikut aku..” (Yusuf : 108)

family amek mona

family apak jefry

family amek rohayu

Banyak jugak bahase orang asli yang aku dapat belajar dengan dyeorang, tapy antara bahase-bahase dyeorang yang aku sempat belajar & ingat sampei sekarang ialah (tenx to kak pijan sebagai pakar translator orang asli, ngee~)
apak = ayah
amek = ibu
jajak = pakcik
ye' = saya
ha' = awak
chen = suka/cinta
cak = makan
se'ek = busuk
cacoh = buang air besar
nanom = buang air kecil
mehmoh = mandi
madoh = meh sini
nak = nasi
syarak = hantu

Pengalaman yang dapat kat sane?? Sungguh tidak ternilai!! Jujur kalau ade program macam neyh lagy, aku jadi orang pertama yang setuju nak join! Tapi ikut kalau tak clash dengan perkara penting yang laen la, ngee~ Dari sini kita dapat belajar erti bersahabat, menjadi sebuah keluarga, dan yang paling penting sekali adalah usaha & ikhtiar bagaimana untuk mengembangkan dakwah tidak kira di kawasan perkampungan orang asli atau di mana jua..

Rasenye tak payah pergy jauh mane pown, kalo buat kat orang-orang KL pun dah cukup, kat situ lagy ramei orang asli, dengan yang dengan laki pakei subang kat hidung, pastu dengan bertatu, geng-geng pengkid & maknyah, mat-mat rempit, itu bagy aku dah cukup orang asli tu, ngee~

Sebelum aku mengakhiri satu post aku neyh, macam biase la en kawan-kawan, aku persembahkan koleksi gambar kenangan untuk korang tatapi sepanjang program aku kat sane, enjoy!! ;D



“Serulah ke jalan Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmah (kebijaksanaan) dan nasihat pengajaran yang baik dan berbahaslah dengan mereka dengan cara yang terbaik. Sesungguhnya Tuhanmu DIAlah jua yang lebih mengetahui akan orang yang sesat daripada jalanNya dan DIAlah jua yang lebih mengetahui akan orang yang mendapat hidayah” (An-Nahl : 125)

p/s: terima kasih kerana d'SEMPURNA Cafe kerana menjamu selera perut-perut kami sepanjang program, bak kate kak engku ngan kak pijan, sedapnye!! ngee~

5 komentar:

~PF~ April 30, 2009 at 12:52 PM  

Muiz.............
best3.....
tapi part boling tu........
BENCI.....
korang tinggalkan budak2 trak ekk.....
Malas nak layan!!!!
huh

Q, kite boikot muiz....
heh

khasyikelvin_ April 30, 2009 at 2:57 PM  

seronoknya
dapat menerima dan
menyampaikan ilmu
di antara satu sama lain.
banyak berkat dari-Nya.

Yuyu Johanna April 30, 2009 at 6:29 PM  

salam ncik khalif mujahid...
huhuuu~
mmg dah lame kamo menyepi dr blogging ni.
wah,jaohnye kamo g wat program ye.
but it was soo nice!
bagush2!!!~

thayibah May 1, 2009 at 3:21 AM  

assalamualaikum....
wah....
seronok tu....
jauh tu...
teruskan amalan yg baik....

azhar mohamed May 8, 2009 at 9:19 AM  

salam,walaupon aku x gi ,tp gmbr ku ade gak kat slide tu..huhuu..terharu teman...

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP