Peribahasa Yang Dikenang

>> Friday, February 20, 2009

1. ke mana tumpah nye kuah kalau tidak ke bawah.

2. siapa yang makan nangka dia yang dapat biji nangka.

3. pucuk di cite ismet ulam raja.


4. sepandai-pandai tupai melompat, akhirnya tak dpt masuk olimpik juga.

5. sesal dahulu pendapatan sesal kemudian cukai pendapatan.

6. tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan.

7. tiada rotan pelempang berguna juga.

8. biar lambat asalkan tak cepat.

9. biar putih tulang jangan kuning gigi.

10. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula.

11. jauh dimata dekat di mata-mata.

12. kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar.

13. carik2 bulu ayam lama2 jadi shuttlecock.

14. secupak takkan jadi 18 cupak

15. gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggal dunia.

16. sedangkan lidah lagi tergigit inikan pula makanan di dalam mulut.

17. harapkan pagar pagar tak boleh diharap

18. habis madu sepah jgn di buang merata-rata

19. alang-alang mandi biar guna sabun.

20. ayam terlepas tangan berbau ayam.

21. berani kerana benar takut kerana penakut.

22. berapa berat mata memandang berat lagi seguni beras.

23. cubit paha kanan peha kiri tak rasa apa-apa pun.

24. diam2 ubi berisi diam2 orang bisu.

25. hendak seribu daya tak hendak tak apa.

26. hidung tak mancung, gigi macam kereta sorong.

27. hidup segan mati ditanam.

28. ikut hati mati, ikut rasa merasa.

29. ikut resmi padi semakin berisi semakin byk burung mari.

30. kerbau dipegang pada talinya, manusia dipegang pada tangannya.

31. lembu punya susu cap teko dpt nama

32. patah tumbuh hilang report polis

33. sambil menyelam tengok kapal selam

34. sehari selembar benang lama2 benang habis.

35. jika kail panjang sejengkal beli le yg panjang sikit kalau nak mengail dilaut. (beli le pukat tunda lagi baik )



p/s: teringat karamsingh walia, hekhek ;D

4 komentar:

aH Lian~ February 22, 2009 at 9:57 AM  

ouh sgt sukerrr!
yang no.3 tuh...
menawan kalbuuu oooo~

Syira February 23, 2009 at 5:07 PM  

hahahahha...... adeyh.. sakit peut eden.. =D

KhaliFmUjAhiD February 23, 2009 at 5:16 PM  

ah lian: itula t'ingat cter p.ramlee.. hehe..

mj March 1, 2009 at 1:50 PM  

31. lembu punya susu cap teko dpt nama

hehe..mmg selamber je ko rosakkan bhasa..^_^

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP