Setiap Hari Adalah Hari Kekasih

>> Saturday, February 14, 2009

Salamz Alaik!!

14 Februari, sebuah tarikh keramat yang telah mempengaruhi otak manusia seluruh dunia pada zaman sekarang neyh, aku rase korang pun tau kan hari ape tu, tak payah la aku nak sebut banyak kali lagy, sebab rasenye korang lagy expert kowt bab-bab macam neyh, ape yang aku tau, 14 Februari neyh tarikh lahir member aku, Kasyfi namenye, Selamat Hari Lahir ke-20 my friend!! ngehee~ ape lagi, aku dah letak name ko kat blog aku, bayar lebih la.. huahuahua..

Okla, back to da main point, macam yang korang tau, dan korang pun da bace banyak artikel ryte yang mengatakan bahawa hari 'Valentine's Day' ini tidak wajar sama sekali disambut oleh kita yang bergelar as an Islam. Eyh tak tau lagy k?? kalo camtu cbe bace artikel about "Hukum Rai Valentine & Jual Bunga" kat blog abang senior UNITEN aku sorg neyh, haa.. aku dah promote lagy satu name, kompom dpat bayaran royalti lbeyh neyh, hakhak.. ;D

Jadi untuk kali neyh aku tak nak la ceritakan about this valentine's day, sejarah ke apemende, sebab rasenye korang leyh dapat info lagy mantap kat blog @ artikel yang laen. So korang, setuju tak jika aku keluarkan statement bahawa "setiap hari adalah hari kekasih". Bukan sekali je taw, 5 kali sehari kita berjumpa denganNya. Dont get me wrong kayh, aku cakap neyh bukannye tentang kekasih gelapku, ataupun kekasih yang tak dianggap, tapi tak lain dan tak bukan cinta sejati yang tak pernah sekalipun lupa akan kita, tapi yang kadang-kadang kita terlupa akanNya, yakni Yang Maha Pengasih Allah subhanahu wataala..

Seperti yang kita tahu, Islam tidak pernah pun mengiktiraf mana-mana hari pun sebagai apa yang dinamakan 'Hari Kekasih', kerana kasih & sayang itu sifatnye universal, tidak dibatasi sekalipun oleh hari, masa dan tempat. Percaya atau tak, tapi korang kena percaya jugaklah, ngee~ bahawa kasih & cinta Allah tidak pernah luntur sekalipun terhadap seluruh makhlukNya. Malah walaupun bila kita tidak teringat akanNya, Dia sentiasa berada di sisi kita tak kira sama ada dalam keadaan suka ataupun duka.

Jadi apalah salahnye untuk kita berjumpa denganNya 5 kali sehari yakni dengan melaksanakan ibadah solat yang wajib dilakukan, time tu la korang leyh mengadu ataupun menunjukkan rasa syukur, kasih dan cinta pada Yang Maha Esa. Tapy kalo sape yang tak pernah solat tatau la, oppss.. Kalo korang nak wat meeting tambahan bleyh jep, solat sunat sudah banyak tersedia, cuma bergantung kat kita jep nak menambahkan amal ibadah kita ataupun tidak ;)

Ape-ape aku tengok media sekarang dah kurang dalam mengutamakan program sempena valentines day neyh, kalo tak dulu, siap buat contest lagy, menang dapat percutian honeymoon, huu~ So after this, change your mind setting, jauhkan pemikiran korang dari menobatkan bahawa 14 Februari merupakan hari kekasih sedunia, dan ubah kepada setiap hari, setiap masa, dan setiap ketika adalah 'hari kekasih' kepada Allah s.w.t. Sesungguhnya sambutan Valentine's Day itu merupakan propaganda musuh-musuh Islam untuk menjatuhkan maruah serta martabat agama kita. So after this tak perlulah korang nak ucap apatah lagy menyambut hari tersebut. Selagi Islam berpijak di bumi, selagi itu jihad kita tidak akan terhenti. Allahuakbar!


"Sesungguhnya bagi setiap kaum itu perayaan masing-masing, dan ini (IdilFitri dan Idiladha) adalah perayaan kita"
(Riwayat Al-Bukhari & Muslim)



p/s: Sungguh benar cinta itu indah, tapi ia akan lebih menyinar jika kita salurkan ke jalan yang benar ;)

2 komentar:

Anonymous February 15, 2009 at 8:40 AM  

betol3...kate2 yg terus smpai ke lubuk hati..kui2..=) mnarik & bgoz artikel ni!

KhaliFmUjAhiD February 17, 2009 at 12:38 AM  

mj: kalo lubuk haty takpe, jgn lubuk laen, ngee~ tanx ;) semua pujian itu hanya kpd Allah ;) teruskan menyokong khalifmujahid! ;D

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP