Copy & Paste

>> Monday, October 20, 2008

Salamz Alaik!!

Okayh, aku rase korang sume mesti dah biase buat kerja-kerja copy & paste ni kan? Tak kesah la untuk apa-apa perkara sekalipun sama ada untuk copy artikel dari internet untuk assignment korang. Ataupun meng'copy' artikel yang menarik untuk di'post'kan kat dalam blog korang? Yep semua pernah melakukannya termasuklah sekali si penulis entry neyh, hekhek.. ;) Jadi aku nak bertanyalah pendapat pembaca sekalian, apakah salah untuk kita copy sesuatu artikel yang bermanfaat dan paste kan mende itu tidak kisah di dalam blog kita atau di mana-mana? Tidak salah kan?



Yeps memang betul artikel yang kita copy paste itu adalah hak cipta seseorang, tetapi jika sesuatu perkara tersebut memberi manfaat dan elok untuk dikongsi bersama tidak salah untuk kita sebarkan kepada sesiapa yang belum mengetahuinya, sebab ilmu Allah itu adalah luas dan keluasan ilmu Allah itu adalah lebih luas daripada seluruh lautan di dunia ini, masyaAllah sampai begitu sekali kan ilmu Allah. So bagi aku sungguh kedekut seseorang itu jika kita mendapat sesuatu ilmu itu teapi tidak berkongsi sesama orang lain, dan antara cara yang aku lakukan adalah copy sesuatu ilmu itu dan paste kan mende tersebut di dalam blog aku.

Sabda Rasulullah s.a.w: “Sesiapa yang mengetahui sesuatu ilmu itu lalu disembunyikan akan dia, nescaya Allah akan mengalungkan kepadanya di hari akhirat dengan kalungan dari neraka”

Baiklah cube kita bayangkan, jika tiada sesiapapun mempunyai kesedaran untuk meng'copy paste'kan ayat Al-Quran yang pada asalnya ditulis pada batu-batuan dan juga dedaunan, pasti sekarang kita tidak mengenali siapa pencipta kita. Tetapi alhamdulillah, Allah telah mencetuskan idea kepada Saidina Uthman bin Affan untuk beliau meng'copy paste'kan ayat-ayat Allah itu ke dalam buku yang dinamakan kitab Rasm Utmani, dan alhamdulillah sampai sekarang kita membacanya. Boring ke kita baca Al-Quran yang sentiasa di copy paste kan tu? Tidak kan? Sebab semua perkara yang ada di dalam dunia ini adalah ilmu Allah. Jadi kita perlulah sentiasa copy paste setiap ilmu Allah itu agar kita tidak lupa siapa diri kita ini. Hanya seorang hambaNya yang hina.

So, bagi pendapat aku sendiri, aktiviti copy paste ini bukanlah suatu jenayah tetapi adalah kemestian jika kita melakukan untuk berkongsi ilmu dengan para pembaca. Memang ia agak boring, sebab perkara sama yang berulang-ulang. Tetapi ambillah dia sebagai sesuatu manfaat untuk kita semua, kerana kita ini bukanlah sesempurna mana pun. Bak kata orang, kalau tak suka isi buku pun, bace isi kandungan kat depan buku tu pun cukuplah, huu~ Okla, sampai sini coretanku yang tak seberapa ini, salamz alaik.. ;)

Sabda Rasulullah: “Sampaikan daripadaku (meskipun satu ayat)”

p/s 1: Terima kasih kepada seorang hamba Allah ni sebab membari aku cetusan idea untuk menulis entry kali ini, tanx kayh! ;)

p/s 2: Entry kali aku tak copy paste kayh! Hasil nukilan aku sendiri, so jangan la komplen ak tak pernah menulis kat blog aku sendiri.. huhu~

3 komentar:

Anonymous October 21, 2008 at 4:08 PM  

emm..kte rse xslh pun ;)

Anonymous October 24, 2008 at 7:46 PM  

aiii.. ni mcm perli aku je.. x kan terase kowt??? aku ckp kat org len kot.. cepat terase ye bang... hahahahaha..(adun)

KhaliFmUjAhiD October 24, 2008 at 8:37 PM  

huhu~ bkan ko la dude.. ad la hamba Allah kat ym tuh,ap2 pn bkan ko.. jgn prasan eks.. hekhek.. :P

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP