Straight To The Point!

>> Saturday, October 18, 2008

Entry kali neyh aku amek daripada saudara hamka kat blog beliau http://keretamayat.blogspot.com. Dalam post ini memberi kesedaran kepada kita yang bercakap 'straight to the point' kadang-kadang memberi kemudharatan kepada semua orang. Ia juga mengajar kita untuk sedar betapa indahnya ayat-ayat Allah di dalam Al-Quran....


Malam ni aku tak dapat tidur, dan boring kot tidur sorang diri, sebab isteri aku sudah 30 malam tidur bersama baby kecik…

Aku pun terus perasan sibuk, bukak email dan alangkah terkejutnya seorang aku bila baca korang punya email..

******
Copy/paste

Salam cik Hamka…

kalau nak tulis artikel tu, tolong tulis straight to point, tak payah le cerita intro panjang panjang dan meleret leret, kita banyak lagi blog yang nak di baca, emel yang nak di baca, nak delete/spam/move dan lain lain lagi.

Semoga tak kecil hati atas teguran ikhlas saya nih.

******
Aku terus naik syeikh dan menjawab:

Wa’alaikumusalam cik adik, macam macam hal!, kau ni jika malas nak baca blog aku sebab meleret leret, pergi sajer baca papan kenyataan atau tulisan di batu nisan, tak payah susah susah kat sini, ni nota ugama untuk aku sendiri, aku tak pakse korang datang, lantak akuler nak tulis intro panjang panjang dan meleret leret…

Jika tak suka, boleh blah!

Dan untuk pengetahuan cik adik, dalam sesetengah hal, bagus ‘straight to the point’, tapi malangnya, bukan semua benda boleh buat macam tu..
‘Straight to the point’ hanya bagus untuk orang yang perasan sibuk atau orang yang dah nak mati, sebab biasa orang yang dah nak mati, tak payah ajar mengucap kalimah penuh, “LA ILLA HA-IL-LALLAH”

Kalau tak silap aku, Hadith riwayat Muaz bin Jabal yang mendengar Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud:

“Sesiapa sahaja yang mengucapkan kalimah sebelum meninggal dunia akan memasuki syurga.”

Tapi dalam kes dah nazak, boleh ‘Straight to the point’ dengan ajar pesakit tadi just sebut nama “ALLAH”, itupun dah cukup sebab takut tak dan nak mengucap terus jadi mayat..

Atau yang lebih naya, tak boleh gerak mulut, lagilah ‘Straight to the point’, terus sajer ajar si pesakit sebut “hu” yang bermaksud “DIA”! pun boleh..,

Tapi tulah, bila dah tulis nota ugama untuk diri sendiri, cara yang mudah aku nak paham adalah tulis dengan sedikit meleret tapi tak lah leret sangat aku rasa, lagipun, sesetengah orang yang suka kepada menikmati perjalanan dalam menuju tempat tujuan, maka sangat perlu pada bunga-bungaan dan intro yang meleret-leret..Alahai, macam nak berlaga lubang kencing jugak, sunnah Nabi dalam persetubuhan kena belai-belai dulu.., kau suka ke malam pertama masing masing pokai tuala, buka dan terus berlaga lubang kencing? Tak best langsung sebab macam kena rogol dan arghh malas aku nak ulas, sebab ramai antara korang yang sedang puasa enam…, karang ada yang bukak puasa, apa-apalah!

Walau bagaimanapun, moral of the story is:

Sesungguhnya, setiap wanita itu ada ‘Straight to the point’ yang di kejar lelaki, dapat ‘itu’, selesailah cerita, ‘Straight to the point’ itu adalah bermaksud ‘kemaluan wanita’, yang mana jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh akan ia, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut, (Rujuk buku sains sekolah Menengah)

Namun Allah telah menghias akan selain dari kemaluan wanita itu akan kecantikkan, yang mana setelah ‘Straight to the point’ atau nama sebenarnya ‘kemaluan wanita’ itu di tutup, dan apabila kita para lelaki melihat pada perhisan yang di cipta Allah pada wanita, seperti melihat mata wanita yang cantik, rambut wanita yang harum, mulut wanita yang merekah, hidung wanita yang berkilat, dahi wanita yang luas. bahu wanita yang licin, suara wanita yang merdu, pungung wanita yang gebu, leher wanita yang jinjang, buah dada wanita yang ranum dan lain lain, .. semuanya menjadi cantik dan memberahikan kita para lelaki padahal maksud kita terhadap semua kecantikkan tadi adalah sebuah lubang yang jika di zahirkan kepada masyarakat, teramatlah hoduh, berbulu, penyek, hapak, dan berkedut,..

Jadi, alangkah boringnya hidup di dunia jika Allah buat makhluk wanita tu tiada perhiasan dan hanya ada “straight to the point”

Faham?!


So itulah sedikit sebanyak yang kita dapat amati daripada penulis blog keretamayat, ap2 pun layarilah blog beliau sebab memang best pun.. ;) credit to mr. hamka..

p/s: straight to the point aku cakap, exam final nak dekat dah!!! wish me luck kayh! uhuhu~ ;D

0 komentar:

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP