Ketika Kita Membuat Dosa

>> Friday, December 5, 2008

Salamz Alaik!!

"Allah hendak memberikan keringanan kepadamu dan manusia dijadikan bersifat lemah" (An-Nisa':28)

Ketika kita membuat dosa, tidak kira dosa itu sebesar cakerawala ataupun sekecil zarah. Adakah kita sedar akan segala perlakuan kita ini?? Kadangkala mungkin kita tidak tahu pun bahawa apa yang kita tengah lakukan itu dosa atau tak, taram aje kan... Itulah apa yang akan terjadi apabila nafsu telah menyelubungi diri ditambah pula dengan acuan bisikan syaitan, maka sebab itulah kadang-kadang kita tidak sedar bahawa sesetengah aktiviti yang kita lakukan itu sebenarnya berdosa di sisi Allah walaupun di mata masyarakat nampak macam tak ada apa-apa pun. Ya Allah! Sungguh hinanya hambaMu yang seorang ini, sering kali melakukan dosa tidak kira masa dan tempat, walaupun sudah beribu kali mengucapkan kata taubat, tetapi masih lagi diselubungi dengan dosa-dosa..

Memang tidak dapat dinafikan bahawa semua di antara kita pernah melakukan dosa, kerana Allah sudah menyatakan di dalam Al-Quran yang kita manusia ini diciptakan lemah dan tidak sempurna kecuali Rasul Junjungan Mulia, Nabi Muhammad S.A.W yang memang maksum dari segala dosa. Itupun setelah dicuci hatinya beberapa kali baru hatinya bersih dari segala dosa. Kalau nak dibandingkan dengan diri kita ini, yang hati tidak pernah dicuci langsung, mesti lagi berlambak dosa yang kita lakukan sepanjang hayat kita ini.


Sebenarnya kalau nak diikutkan, setiap malam kita perlu melakukan solat taubat, kerana apa?? Sebab setiap hari kita sudah bergelumang dengan dosa-dosa walaupun kita tidak mahu ataupun tidak sedar yang kita telah melakukannya. Itulah termasuklah zina mata dan yang paling kita tidak sedar adalah zina hati. Contohnya, apabila kita melihat atau terlihat wanita yang tidak bertudung, itu adalah zina mata. Apabila terdetik ataupun memang niat di hati kita untuk melakukan perkara yang tidak elok, itu adalah zina hati. Nampak tak apa yang aku cakap?? Setiap hari kita membuat dosa!!

Oleh itu janganlah terlalu taksub dan mengatakan bahawa kita ini tidak pernah sesekali pun melakukan dosa. Pastu nak menyibuk dan mengumpat terhadap perlakuan dosa orang lain, tengok tu, mengumpat ataupun bercakap belakang itu dosa, tapi berapa ramai di antara kita yang melakukannya. Fikir terhadap dosa dalam diri dulu sebelum kita melihat dosa orang lain. Biarlah Allah sahaja yang mengadili setiap dosa-dosa yang kita lakukan. Apa yang kita perlu buat adalah taat akan perintahNya dan meninggalkan laranganNya serta menjadi khalifah Allah di muka bumi! Itu adalah tugas kita!

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi." Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan mensucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
( al baqarah : 30)


p/s: banyakkan berdoa agar kita terhindar dari segala kemaksiatan dan tergolong dalam orang-orang yang beriman, insyaAllah..

2 komentar:

eMiNz December 6, 2008 at 3:16 AM  

alhamdulillah..
trima kasih dgn posting ni muizz..
(tak kisahkan klu sy pggil dgn nama gini..?)
alhmdulillah syukur pdNya..
kblakangan ni sy
kerap lakukan solat sunat taubat
dan solat sunat yg lain
lebih2 lg slpas solat isya'..
sy tahu kite mnusia
mmg kerap buat dOsa samaada
sngaja ataupn xsngaja..
sy sndiri xpasti adakah solat
yg sy lakukan itu diterimanya atau tidak..
wlu mcm cmne pun
sy tetap kne istiqamah
dlm melakukannya..insyaAllah..

KhaliFmUjAhiD December 6, 2008 at 7:16 AM  

its my pleasure.. bersyukur pada Allah kerana Dia yang mencetuskan idea pada saye untuk menulis artikel ini ;) yep,ap2 pun kite kene istiqamah biarpun amalan kita itu sedikit, insyaAllah mendapat keberkatan dunia akhirat ;)

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP