Sudah Terlaksanakah Hijrah Anda?

>> Monday, December 29, 2008

Salamz Alaik!!

Akhirnya sudah aku sudah tiba ke post yang ke-100!!! terharu seyh (sob3), kepada semua yang menyokong aku selama ini aku ucapkan setinggi-tinggi terima kasih kerana sentiasa menjadikan blog aku neyh tempat persinggahan. Maka tertutuplah sudah lembaran 1429, dan tibalah untuk kita semua membuka diari baru bagi tahun 1430 Hijrah. Secara kebetulan juga lagi dua hari kita akan bertemu juga dengan tahun 2009 pada kalendar masihi. Tahun yang akan menjanjikan kisah-kisah baru dalam hidup kita, mungkin ianya sedih, ataupun gembira? Perkara itu hanya Allah sahaja yang mengetahuinya. Kita sebagai hamba perlulah teruskan usaha kita sebagai seorang khalifah di muka bumi ini, itupun tak ramai yang berusaha ke arah itu, sebab syok sangat dengan arus zaman sekarang yang penuh dengan hiburan & maksiat, huu~ Terasa cepat je kan setahun masa berlalu ryte? Sedar tak sedar kita sebenarnya umur kita semakin meningkat, eii dah tua, hekhek.. So di waktu usia korang yang menuju kepada proses penuaan (termasuk aku) ni, sudah terlaksanakah 'hijrah' korang?

Aku taula maksud hijrah adalah 'perpindahan' macam belajar kat sekolah dulu, tapi hijrah yang aku maksudkan di sini bukanlah berpindah rumah ataupun pindah masuk sekolah asrama penuh, ataupun berpindah dapat tawaran masuk universiti, hekhek.. Apa yang ingin aku sampaikan adalah perlaksanaan hijrah dalam diri kita ini. Perpindahan daripada aspek sikap & akhlak. Ataupun yang selalu korang cakap dalam bahasa kasar adalah azam tahun baru korang. So, adakah hijrah korang menjadi suatu realiti ataupun still di alam fantasi??

"Sesungguhnya orang mukmin apabila melakukan dosa bererti ia membuat noda dengan sebuah titik hitam di dalam hatinya. Apabila ia bertaubat, meninggalkan perbuatannya, dan memohon ampun kepada Allah, maka hatinya jernih kembali. Tetapi apabila ia menambah dosanya, maka bertambah pulalah titik hitam itu hingga menutupi seluruh hatinya." (Hadis Riwayat Ahmad)


Mesti ramai punye la yang cakap "hurm.. banyak lagi azam aku tak habes" ataupun "ish, dah masuk tahun baru dah? Azam aku satu pun tak buat lagi" dan banyak lagi kerenah dan gelagat yang sama kita dapat tengok bila masuk tahun baru yang mendatang neyh. Macam ni je la aku nak cakap, jikalau kita sudah berazam & beriktikad dalam melakukan sesuatu, laksanakan segera, janganlah nak tangguh-tangguh. Nanty kejap punye kejap dan masuk tahun yang lagi satu, pastu mula la mengeluh cakap azam tak sempat nak buat, hekhek. Another one thing, kalau nak melakukan 'hijrah' tu, tak payah la nak tunggu sampai masuk tahun baru baru timbul azam, actually bila-bila masa saja kita boleh berazam, dengan syarat kita meletakkan usaha yang gigih ditambah dengan doa yang ikhlas dalam melaksanakan azam tersebut, insyaAllah kita dapat apa yang kita mahukan dalam hijrah kita ;)

Dalam kesempatan ini, aku hendak mengucapkan selamat datang ke dunia 1430 hijrah serta the world of 2009! Semoga dengan kehadiran tahun baru ini dapat memberikan permulaan yang baru kepada kita semua. So, kalau korang semua nak kongsikan tentang azam tahun baru korang, leyh tulis kat komen ya! sebelum aku menamatkan post aku kali neyh, mari kita sama-sama hayati lagu Hijrah Menuju Allah by one of nasyeed group yang mantap, Devotees! Hayatilah setiap liriknya, insyaAllah ;)



Bulat nian tekadmu
Dalam hijrahmu itu
Allah nanti kan bersama
Tempuh jalan yang diredhai

Hijrahmu menuju Allah
Ia sunnah para nabi
Para salihin dan muttaqin
Kembara hati menuju Ilahi

Andai rasa diri lemah
Di perjalanan hijrahmu
Sendirian tanpa mampu
Mohonlah pada Tuhanmu

Hijrah ini memang susah
Hijrah ini memang payah
Hijrah ini menuju Allah
Di hujungnya hasanah

p/s: Apakah azam tahun baru aku?? biarlah rahsia ;D

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP