Bukannya Alasan! - Its Not An Excuse!

>> Wednesday, November 19, 2008

Salamz Alaik!!

Di suatu petang yang hening, aku sedang duduk melayan buku novel hasil karya hlovate, antara pengarang terkemuka yang menghasilkan penulisannya dengan gaya bahasa yang santai dan basah. Memang best la bace bukunye tu, sesuai dengan remaja macam kita sekarang neyh. Buku yang aku baca tu tajuknya aA+bB, adakah anda sudah membacanya?? Belilah semetara stok masih ada, hekhek.. Actually aku tak nak cerita pasal buku tu pun lagy, tu post aku yang akan datang sebab aku tak khatam lagy membacenye. Ok, sambil-sambil aku dok syok melayan buku tu, sambil tu aku ade maen sms dengan seorang member aku neyh, pastu dye tanye soalan yang berbunyi begini:

Bace la kayh aA+bB! sempat agy promote eks, ngee~ ;)

Member: Macam mane nak jadi rajen yea??

Aku: Eyh tanye macam tu plaks, nape tanye?? takkan dah malas tahap dewa kowt? huhu~

Member: Ha ah.. Malas sangat-sangat.. Dah tahap tak tercapai dek akal la.. Ko mesty ade tips sikit-sikit kan..

Aku pun dalam hati cakap, "alahai nak jady rajen pun tak tau k??" dan aku berfikir sejenak macam mane nak jawab, then aku balas:

Aku: Aku pun bukannya pandei sangat, belajar rilek-rilek jep, huu~ Tapy apa-apa pun kalau kita jady malas kita tak akan maju dunia akhirat ;) So kalau nak rajin buangkan sifat malas tu.. Jangan jadikan malas sebagai alasan untuk tak nak belajar.

Pastu dye pun faham la kowt, then kitorang sembang-sembang kosong je banyak, huhu~ Lepas tu aku pun terdetik di hati, kenapa manusia menimbulkan pelbagai alasan apabila mereka tidak berjaya?? Setiap kali gagal dalam melaksanakan tugas jep mulalah ada alasan dye tu, kalau tak malas mesti sebab tak suka dan macam-macam lagi alasan yang ada. Kalau buat forum pasal senarai-senarai alasan, rasenye sampai kiamat pun tak habis alasannya. Apa pun aku respect satu la manusia neyh, sebab kreatif!! Kreatif membuat alasan!! hekhek ;)

Dalam setiap kejayaan itu pasti ada kisah disebaliknya, dan takde satu orang pun yang kata " aku bagy alasan ni ngan ni pastu aku berjaya", pastu mereka berjaya dan live happily ever after.. Takde beb!! Sebab apabila wujudnya alasan dalam diri maka anda sebenarnya menuju kepada dunia kegagalan. Oleh itu apabila kita diberikan satu tugas, bukanlah alasan yang kita kene buat, tetapi berusaha untuk mencari jalan penyelesaian dalam setiap kesulitan yang kita hadapi terhadap sesuatu tugas itu. Apabila segala alasan telah hilang dari dalam diri maka dari situ kita akan mendapat sinar cahaya harapan dan berjumpa dengan Mr. Kejayaan!

"We are what we are!! Excuse is just a part of ourselves that wants us to be failed, so don't make excuses but make success so that you can have your victory in your life" khalifmujahid


p/s: selamat tinggal alasan dan selamat datang kejayaan! ;)

2 komentar:

annur huda November 20, 2008 at 3:08 PM  

i didn't read this book yet...but i have bought it during the Hari Raya Eid..hope to read it soon when i free....

KhaliFmUjAhiD November 20, 2008 at 4:16 PM  

bce la kayh ;) best jgak kisahnye ;)

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP