The History Of Solah

>> Friday, November 28, 2008

Sepertimana yang kita sedia sedia maklum, terutama sekali bagi yang beragama Islam, solat 5 waktu sudah menjadi rutin sehari-harian buat kita. Sudah menjadi kewajipan pun, kalau tak rajin solat pandai-pandai la jawab kat dalam kubur nanti,ngee... Ia juga merupakan tiang kepada agama kita, Islam. Tetapi ramaikah diantara kita yang mengetahui sejarah dan asal-usul solat ini?? Haa.. jangan ingat solat takde sejarah di sebaliknya, everything must have a history, and including solah. Di sini aku ade sedikit sebanyak info sejarah bilakah setiap solat 5 waktu ini dilakukan, semoga titipan sejarah ini dapat kita hayati dan lebih memahami solat kita dengan lebih mantap, insyaAllah ;)


Subuh:
Manusia pertama yang mengerjakan solat subuh ialah Nabi Adam a.s. iaitu ketika baginda keluar dari syurga lalu diturunkan ke bumi. Perkara pertama yang dilihatnya ialah kegelapan dan baginda berasa takut yang amat sangat. Apabila fajar subuh telah keluar, Nabi Adam a.s. pun bersembahyang dua rakaat.
Rakaat pertama: Tanda bersyukur kerana baginda terlepas dari kegelapan malam.
Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana siang telah menjelma.

Zohor:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Zohor ialah Nabi Ibrahim a.s. iaitu tatkala Allah SWT telah memerintahkan padanya agar menyembelih anaknya Nabi Ismail a.s.. Seruan itu datang pada waktu tergelincir matahari, lalu sujudlah Nabi Ibrahim sebanyak empat rakaat.
Rakaat pertama: Tanda bersyukur bagi penebusan.
Rakaat kedua: Tanda bersyukur kerana dibukakan dukacitanya dan juga anaknya.
Rakaat ketiga: Tanda bersyukur dan memohon akan keredhaan Allah SWT.
Rakaat keempat: Tanda bersyukur kerana korbannya digantikan dengan tebusan kibas.

Asar:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Asar ialah Nabi Yunus a.s. tatkala baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari perut ikan Nun. Ikan Nun telah memuntahkan Nabi Yunus di tepi pantai, sedang ketika itu telah masuk waktu Asar. Maka bersyukurlah Nabi Yunus lalu bersembahyang empat rakaat kerana baginda telah diselamatkan oleh Allah SWT daripada 4 kegelapan iaitu:
Rakaat pertama: Kelam dengan kesalahan.
Rakaat kedua: Kelam dengan air laut.
Rakaat ketiga: Kelam dengan malam.
Rakaat keempat: Kelam dengan perut ikan Nun.

Maghrib:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Maghrib ialah Nabi Isa a.s. iaitu ketika baginda dikeluarkan oleh Allah SWT dari kejahilan dan kebodohan kaumnya, sedang waktu itu telah terbenamnya matahari. Bersyukur Nabi Isa, lalu bersembahyang tiga rakaat kerana diselamatkan dari kejahilan tersebut iaitu:
Rakaat pertama: Untuk menafikan ketuhanan selain daripada Allah yang Maha Esa.
Rakaat kedua: Untuk menafikan tuduhan dan juga tohmahan ke atas ibunya Siti Mariam yang telah dituduh melakukan perbuatan sumbang.
Rakaat ketiga: Untuk meyakinkan kaumnya bahawa Tuhan itu hanya satu iaitu Allah SWT semata-mata, tiada dua atau tiganya.

Isyak:
Manusia pertama yang mengerjakan solat Isyak ialah Nabi Musa a.s.. Pada ketika itu, Nabi Musa telah tersesat mencari jalan keluar dari negeri Madyan, sedang dalam dadanya penuh dengan perasaan dukacita. Allah SWT menghilangkan semua perasaan dukacitanya itu pada waktu Isyak yang akhir. Lalu sembahyanglah Nabi Musa empat rakaat sebagai tanda bersyukur.
Rakaat pertama: Tanda dukacita terhadap isterinya.
Rakaat kedua: Tanda dukacita terhadap saudaranya Nabi Harun.
Rakaat ketiga: Tanda dukacita terhadap Firaun.
Rakaat keempat: Tanda dukacita terhadap anak Firaun

"Sesungguhnya apabila seseorang hamba itu berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk dan sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu"
H.R. Thabrani


p/s: Sejarah mengajar kita erti kehidupan..

7 komentar:

aiSyE aZam November 28, 2008 at 8:05 AM  

nice post.
new knowledge.
all dis while,the only history of solat yg ak tw,is,nabi muhd. naek ke langit,,tuh jer....

"Sesungguhnya apabila seseorang hamba itu berdiri untuk solat maka diletakkan semua dosa-dosanya diatas kepala dan kedua bahunya. Setiap kali ia rukuk dan sujud akan berjatuhlah dosa-dosanya itu"

dis one pn ak br tw.
thnks 4 posting muiz!

KhaliFmUjAhiD November 28, 2008 at 10:51 AM  

ilmu perlu dikongsi.. baru ia menjadi barakah ;)

tum tum November 28, 2008 at 1:01 PM  

mari lah solat..
muizz, nanti cuti jgn lupe btaw taw!!
kuang3x..
:P

Mardhiah November 28, 2008 at 2:36 PM  

tq for the post
^_^

ku teringin nk tau pe dosa kalo kite tggl solat2 tu..
cam kalo tggl subuh ibarat pe...

rase dl pernh bace tp lupe laaa...
huuu~

KhaliFmUjAhiD November 28, 2008 at 5:37 PM  

tum tum: eceyh.. nak tggu tumpang org jep.. huahua.. ;p

Mardhiah: my pleasure.. ;) iye k, tgk la nanty sye cri,insyaAllah if ad rezeki sye akn publishkan k ;)

Mardhiah November 28, 2008 at 8:51 PM  

tq ^_^

arnamee November 30, 2008 at 11:10 PM  

Salam..
ilmu yg indah..=)

Related Posts with Thumbnails

  © Blogger templates Romantico by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP